Fredrik

Fredrik

söndag 9 november 2014

Änglamamman Eva gästbloggar.

Dagens inlägg är skrivet av Eva Wedberg. Jag har fått kontakt med Eva tack vare Suicide Zero. 
I januari 2013 begick Evas 21- åriga dotter Helena självmord. Eva öppnade då sin blogg Änglamamma - När det ofattbara händer, som jag idag följer. 
Av Eva Wedberg - 9 november 2014
Jag såg på Fråga doktorn häromkvällen. Temat var psykisk ohälsa och självmord.
Det var ett väldigt bra program. Bra ton, initierade frågor och gott om tid att prata till punkt för deltagarna. Ullakarin Nyberg var med som expert och hon var som alltid både klok och kunnig.

Nu anar ni säkert att det ska komma ett MEN. Och det ska det. Inget stort MEN, utan mer en liten reflektion.
Det kan mycket väl vara så att jag är alldeles för petig och märker ord. Kanske är jag extra känslig för ordval när det gäller frågor kring självmord/suicid. Kanske måste man ha drabbats på nära håll för att ens lägga märke till en sån sak. Det ger mig hursomhelst en anledning att reflektera kring livslust.  

I slutet av programmet skulle programledaren Susanne Axell  avrunda kvällens program och  i samma veva påannonsera nästa veckas innehåll som då bland annat skulle innehålla en intervju med Kim Anderzon som nyligen gick bort i cancer. Susanne Axell sade nånting i stil med ”Det är många som tar sina liv SEN finns det dem som gör allt för att fortsätta leva” och så berättade hon om intervjun med Kim Anderzon.
Hon sade det på ett sätt som att det var två motpoler.
Den som tar sitt liv gör allt för att dö och den som är fysiskt sjuk gör allt för att leva.
Som om den som tar sitt liv inte vill nåt hellre än att fortsätta leva. Som om den personen inte gjort tusentals försök att hitta en lösning på sitt problem.  Få kraften att leva. Hitta modet att söka hjälp. Få insikten att man inte är ensam och att det som gör så ont går att bota.
I det ögonblicket man tar sitt liv ser man inget ljus i mörkret. Man tror inte man kan må bättre och man tror att man gör sin omgivning en tjänst om man tar sitt liv. I den mån man orkar tänka på dem runt omkring.
Men det är inte alls samma sak som att man inte vill leva

Det är välkänt att livskraften är väldigt stark medan dödslängtan kommer och går. Ofta finns den bara korta ögonblick, sekunder.
Man vill inte dö men orkar just då inte leva.
Helena älskade livet. Hon hade drömmar och planer om framtiden. Ett par månader innan hon lämnade oss skrev hon en så kallad ””bucket list”. Det vill säga saker man vill uppleva innan man dör.
Helenas ”bucket list” innehöll bland annat att åka till New York, simma med delfiner, få barn, studera.
Inget av detta hann bli verklighet men jag är övertygad om att när hon skrev den så tänkte hon att hon skulle få uppleva det och hon längtade efter att göra det.

På minnesstunden på Helenas begravning höll jag tal. Jag pratade just om hennes livslust. Hur mycket hon älskade livet och allt hon ville göra. Jag drog parallellen att det är ungefär som när man är bjuden till en fest. Man har sett fram emot festen länge. Alla man ska träffa där, vad man ska äta, vad man ska ha på sig och så vidare. Samma dag som festen ska vara så vaknar man med 40 graders feber. Man försöker med alla knep få bort febern men man förblir jättesjuk och inser framåt eftermiddagen att man måste lämna återbud. Man orkar inte gå.
Men att man inte orkar innebär inte att man inte sett fram emot festen eller att man inte tyckte om människorna som skulle vara där.

Länk till Evas blogg KLICKA HÄR


Tusen Tack Eva för din fina bloggtext. Jag tycker inlägget säger så mycket om lusten att leva och lusten till framtiden.
Jag vet att  även Fredrik hade framtidsplaner, men att hans svarta tog överhand och just då såg han inte nödutgången, trots att den lyste grön hela tiden.

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar