Fredrik

Fredrik

tisdag 4 november 2014

Brev från en okänd

Det kom ett brev i vår postlåda igår, adresserat till mig i en gammaldags fin handstil.
Det var från en helt okänd man som bor i en grann kommun i vårt län men som har samma lokaltidning som vi.
Han hade häromdagen läst artikeln om mig och Fredrik i Barometern och kände då igen mitt efternamn.

I slutet på 50-talet hade han arbetat ihop med en man som hette Tony Pedersen och nu tyckte han att jag hade drag av denna Tony!
Han undrade om vi var släkt på något sätt? Ja...nog är vi släkt, min far och jag.

Denna man, som heter Kurt, hade som ung fotograferat ganska mycket och tagit en del kort även från sitt arbete och på sina arbetskamrater.
När han arbetat utanför Gamleby i slutet av 50-talet för att bygga järnväg, fanns alltså min far där i ett annat arbetslag för att asfaltera med Skånska Cementgjuteriet.
De båda herrarna hade ibland fikat ihop i arbetskojan eftersom det fanns ett litet kök i en av bodarna.

Jag fick också tillsammans med brevet ett par fotografier på min far.
Pappa är 23 år på korten och Fredrik var 22 år när han dog. De är otroligt lika varandra, det är nästan lite kusligt.
Pappa på de övre och Fredrik på de undre bilderna.

Jag blev väldigt glad för brevet, jag blev faktiskt lite rörd där på morgonen när jag öppnade brevet och läste det tillsammans med mitt morgonkaffe.

Det är en vild chansning skrev han som avslut i sitt brev, men den träffade rätt.
Tack för de fina korten på min far ❤️

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar