Fredrik

Fredrik

söndag 29 mars 2015

Nu dör han också?

Det kändes verkligen som om en jätte stor och jätte stark hand grabbade tag om hela min mage. Oron kramade hela mig och fick mig nästan att kräkas.
Harry var sjuk, Harry var riktigt sjuk och jag kände åter skräcken. Den vansinniga skräcken för död, den fyllde hela mig. 
- Nu dör han, nu dör han också. Då går jag under.

Efter Fredriks död har jag blivit så otroligt rädd för att det ska hända något allvarligt med någon annan i familjen. Och nu var alltså lillprinsen väldigt sjuk. 
Harry har under väldigt lång tid haft problem med bland annat dålig viktuppgång, diarrér och kräkningar. Han har blivit rekommenderad extra fett i magen, man har kollat honom och b.la tagit gluten och laktosprov men tyvärr inte lyckats komma fram till något. 
De senaste 2 veckorna har han haft mycket svårt för att behålla maten men ändå varit hyfsat pigg och kunnat gå till förskolan.
Men nu var han helt slut, han låg bara på soffan. Han låg med stora stirrande ögon alldeles tyst, han grät inte, han pep inte, han åt inte och han drack inte. 
När Nathalie ringde till 1177 var det kö med en väntetid på 57 minuter och när alla dessa långa minutrar äntligen hade passerat ringde dom inte tillbaka, så Nathalie ringde istället 112 och när hon förklarat läget sa dom, - vi skulle skickat en ambulans men just nu har vi inga bilar inne, ni måste komma hit direkt!


Jag var så spak, mina händer skakade och trots att jag frös kände jag svetten i armhålan. Jag kunde inte få bort mina hemska tankar ur huvudet. Tankarna på ett annat litet barn som dog på sjukhuset för bara ett par år sedan. Paniken infann sig och jag kände skräcken. Jag såg åter allt i svart. 

Nu gick det tack och lov bra med lille Harry. Han lades in på Kalmar sjukhus, först med saltdropp och lite senare med glykosdropp. Han var helt uttorkad. Dom tog massor av blodprover på den tunna lilla kroppen. De gjorde också andningstest och syretillförsel test. 
Efter ett dygn fick han åter komma hem och nu ska han i tre veckor testas med helt mjölkfri kost. 
Pust, med stor sannolikhet kommer han att bli bra bara han får rätt mat i magen. Tack gode Gud för det. En liten krabat på 17 månader som bara väger 10 kg går ner sig väldigt snabbt om inte inkomster och utgifter är i balans. Men trots att han bara är en liten krabat så skrämde han nästan livet ur oss alla och inte minst sin mormor ❤️


Jag har sagt det förut men säger det igen, ta vara på livet, det är så otroligt skört. Avståndet mellan liv och död är näst intill obefintligt och det påminns vi om ibland.
Kram från mig / Maria

Dom tre veckorna har nu passerat och Harry har varit på återbesök hos farbror doktorn på sjukhuset. Proverna visar allergi mot komjölksprotein och ägg. Han har sedan han lämnade sjukhuset gått upp 7 hg, så nu hoppas vi att vikt och längd kurvan ska komma i fas och att han ska må bra med rätt kost i magen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar